Free and Discounted Ebooks
Join 130,000 readers! Get our ebook deals straight to your inbox.

Oeuvres de Champlain

Cover image for

Download


Published: 1870
Language: French
Wordcount: 458,377 / 1552 pg
Downloads: 457
Added to site: 2005.12.09
mnybks.net#: 12116
Genre: Non-fiction
Excerpt

Biographie Saintongeoise, il était issu d'une famille de pêcheurs. Si cette assertion est fondée, il faut en conclure que ses parents réussirent, par leur mérite personnel ou par leur industrie, à s'élever au-dessus de leur humble profession; car, dans le contrat de mariage de Champlain, passé en 1610, son père, Antoine de Champlain, est qualifié _capitaine, de la marine_[2]. Le même document nous apprend que sa mère s'appelait Marguerite Le Roy. Il reçut au baptême le nom de Samuel [3]; du moins, c'est le seul qu'il prenne dans le titre de ses ouvrages, et les documents contemporains s'accordent à ne lui en point donner d'autre.

[Note 2: C'est là, suivant nous, toute la noblesse du père de Champlain. L'auteur de l'_Histoire de la Colonie française en Canada_ prétend que, si Henri IV anoblit le fils, il anoblit aussi le père; et, pour le prouver, il invoque le passage su

SUBSCRIBE TO MANYBOOKS 

FREE EBOOKS 

Join 120,000+ fellow readers! Get Free eBooks and book bargains from ManyBooks in your inbox. 

We respect your email privacy

(advanced)
login | register

User ID

Password

reset password

Author of the Day

Magnolia Belle
When Magnolia Belle isn't daydreaming about owning an antebellum steamboat that cruises off into the sunset, she writes fascinating novels. Today we chat about her book T'on Ma, why she picked Magnolia Belle as a pen name and how she lived in a tipi for six months.
Read full interview...