Free and Discounted Ebooks
Join 150,000 readers! Get our ebook deals straight to your inbox.

Rime

Le Rime di Tullia d'Aragona, cortigiana del Secolo XVI

Cover image for

Download


Published: 1891
Language: Italian
Wordcount: 39,510 / 126 pg
LoC Category: PQ
Downloads: 1,006
mnybks.net#: 2015
Genre: Criticism
Excerpt

luce, se non erriamo, solo nel 1565? A noi il Giraldi non prova nulla; più fiduciosi in un passo dei Ragionamenti dell'Aretino che rivelano come l'anno 1519 la Giulia ferrarese partisse da Roma per Siena con la sua picciola figliuola, siamo stimolati a credere essere la Tullia nata sullo scorcio del primo decennio del decimosesto secolo.

Della giovinezza della nostra poetessa poche notizie giunsero sino a noi; forse visse in Firenze circa il 1517 e 1518 [27], indi a Siena, ove "imparò a parlare sanese" poi "vedendo la madre che costei haveva di virtù principio grande considerò che Roma è terra da donne, e massime che ella sapea l'usanza della corte e così l'ha fatta cortigiana [28] ". E questo _principio grande di virtù_ era infatti posseduto dalla Tullia, alla quale gli agî procuratile dal cardinale d'Aragona avevano permesso di addestrarsi in tutte le arti della seduzione, vivendo tra le delizie e le comodità d'una onorata fortuna che l'amorevolezza del padre le aveva lasciata tendendo

SUBSCRIBE TO MANYBOOKS 

FREE EBOOKS 

Join 150,000+ fellow readers! Get Free eBooks and book bargains from ManyBooks in your inbox. 

We respect your email privacy

(advanced)
login | register

User ID

Password

reset password

Author of the Day

Andrea Thome
Andrea Thome is a former broadcast journalist who fell in love with a Major League baseball player after interviewing him. They got married and when she is not out and about pursuing photography as a hobby, she likes to write contemporary romance. As our Author of the Day, Thome reveals what inspired her first book, talks about how she created her own book covers and gives us some insights into what to expect from her next.
Read full interview...