Free and Discounted Ebooks
Join 150,000 readers! Get our ebook deals straight to your inbox.

Mémoires de madame de Rémusat, vol. 3

publiées par son petit-fils, Paul de Rémusat

Cover image for

Download


Author: Claire de Rémusat (Claire Élisabeth Jeanne Gravier de Vergennes de Rémusat)
Published: 1880
Language: French
Wordcount: 97,607 / 335 pg
LoC Category: CT
Downloads: 395
Added to site: 2010.10.31
mnybks.net#: 29414
Origin: gutenberg.org
Genre: Biography
Excerpt

, pour les individus de l'avoir servi, quelque gloire que la nation ait gagnée, quelque probité et quelque talent que les individus aient montrés. On ne peut complètement effacer le malheur d'avoir été la dupe ou le complice, dans tous les cas l'instrument, d'un système dans lequel la ruse tenait autant de place que la sagesse et la violence que le génie, d'un système que la ruse et la violence devaient conduire aux extrémités d'une politique insensée. Voilà ce dont la France ne veut pas convenir, et c'est un peu dans l'intérêt de son amour-propre qu'elle exalte la gloire de Napoléon.

»Quant aux individus, eux aussi, ils ont dû naturellement ne pas s'humilier de ce qu'ils avaient fait ou subi. Ils ont eu raison de ne pas se reprocher publiquement ce que la nation ne leur reprochait pas, et d'opposer des services loyalement rendus, l'honnêteté, le zèle, le d&eacu

SUBSCRIBE TO MANYBOOKS 

FREE EBOOKS 

Join 150,000+ fellow readers! Get Free eBooks and book bargains from ManyBooks in your inbox. 

We respect your email privacy

(advanced)
login | register

User ID

Password

reset password

Author of the Day

L.E. Fraser
Raised on military bases, L.E. Fraser's introduction to unique people and experiences fed a lifelong desire to write. Her books are full of thrills, interesting characters and unexpected twists. Skully, one of her Perdition Games books, is no exception. As our Author of the Day, Fraser tells us all about this book and how she follows her characters during the writing process in order to create interesting stories.
Read full interview...