Free and Discounted Ebooks
Join 130,000 readers! Get our ebook deals straight to your inbox.

Castilho e Quental: Reflexões sobre a actual questão litteraria

Cover image for

Download


Published: 1866
Language: Portugues
Wordcount: 6,049 / 27 pg
LoC Category: PN
Downloads: 557
Added to site: 2010.11.21
mnybks.net#: 29636
Origin: gutenberg.org
Genre: Criticism
Excerpt

verdade quasi sem objecção. Mudam as idêas, tomam novo curso, succedem-se umas ás outras como as vagas do oceano, e se o estylo as não adorna, se as galas da linguagem as não enfeitam, as não endeusam, o livro lido hontem com interesse, com entranhado prazer, é hoje repellido com tedio e fastio. Se o livro tiver estylo viverá; atravessará, brilhante e esplendente, as idades futuras, faltando-lhe essa condição, entre o levantar do sol no oriente e o mergulhar-se no occidente, desapparecerá da face da terra a sua memoria, ainda que o sentimento do infinito transpareça em todas as suas paginas.

Não ha contradicção no que dizemos; o que se deprehende fatalmente d'aqui, é que a critica tem o direito de procurar nas obras d'arte, o que se encontra na creação; o pensamento e o estylo, o espirito e a fórma, a intelligencia e o corpo, que a reveste: será um in

SUBSCRIBE TO MANYBOOKS 

FREE EBOOKS 

Join 120,000+ fellow readers! Get Free eBooks and book bargains from ManyBooks in your inbox. 

We respect your email privacy

(advanced)
login | register

User ID

Password

reset password

Author of the Day

Guy Sigley
When Guy Sigley isn't running around in his full-time job as a small business manager (a.k.a. stay-at-home dad), he writes stories about a guy called Barney. As our author of the day, we chat to Sigley about his book, how much he has in common with Barney and what it takes to write successful comedy.
Read full interview...